۱۳۹۰ مرداد ۱۰, دوشنبه

در این وادی شعری از جهان آزاد


   

قناري آسماني داشت آبي تر ز فيروزه
که ناگه از قضا در چنگِ توفان ماند وُ من ماندم

                                                
فتخ اله شکيبايي

در اين وادي

 
در اين وادي غباري از سواران ماند و من ماندم      

هزاران نعش در هرسوي ميدان ماند و من ماندم

زتير ناجوانمردان، ندا در خاک و خون غلتيد         

گلي پرپر در آغوش خيابان ماند و من ماندم

زچشم مادر سهراب و آرش، سيل جاري شد         

وطن ماند و رطوبتهاي باران ماند و من ماندم

وطن رعنا غزالي در چمنزاران مشرق بود           

که در چنگال  گرگ تيز دندان ماند ومن ماندم

عبا پوشان بساط تاج وتخت شاه برچيدند            

از آن ميراث خونين، بند و زندان ماند و من ماندم

خروش خشم مردم، ديو را از شهر تارانيد

ولي اين خانه در تسخير شيطان ماند و من ماندم

چنان زهر سمومي آسمان شهر را انباشت

که ماندن تلخ  و مردن سخت آسان ماند و من ماندم

ره خواب مرا سيلاب اشک تلخ از آن مي زد،

که بغضي در گلوي شهر پنهان ماند و من ماندم

از اين داغ و درفش و سنگسار و محبس و تعزير 

هزاران سر ز وحشت در گريبان ماند و من ماندم

پدر از رنج بيکاري طناب دار را بوسيد           

پسر در حسرت يک لقمه ي نان ماند و من ماندم

ززندان تا به آزادي هزاران خوان خونين بود

که تنها خوان دين، اين آخرين خوان ماند و من ماندم

چنان خواب ددان را بانگ شيران جوان آشفت      

که شهر زخمي خاموش، حيران ماند و من ماندم

از اين بيداد بي پايان که برگل مي رود امروز     

غريوي در گلوي مرغ خوشخوان ماند و من ماندم

نه چنگيز و نه تيمور ونه تازي ماند در ميدان        

ولي در صحنه ي تاريخ، ايران ماند و من ماندم


دوم فروردين 1389      

انتشار در وبلاگ قبلی   22    فروردین   89